Mindeord - Erik Olsen

05. oktober 2016 kl. 14:11
Det er med stor sorg vi har modtaget meddelelsen om Erik Olsens død.

Stubbekøbing Boldklub har mistet en af vores største ildsjæle.

Erik Olsen var en væsentlig drivkraft i klubbens storhedstid i starten af 60-erne.

På det tidspunkt flytter blikkenslager Erik Olsen, til Stubbekøbing.

Han kom fra B 1901 til en klub der spillede på en ”pløjemark”, der hvor Stubbekøbing Hallen nu ligger. Her var ingen omklædningsrum, så hvis man ikke klædte om hjemmefra, kunne omklædning foregå på skolen. Trods de ringe forhold havde man en kæmpe ungdomsafdeling.

Det var hårdt for den ene bane (”pløjemarken”) så megen træning foregik mellem bundgarnsnet og bundgarnspæle ved Christians Minde.

I 1962 indkaldes til ekstraordinær generalforsamling med ét punkt på dagsordenen.

• Valg af Formand eller ophør af Stubbekøbing Boldklub.

Erik Olsen blev formand, spillerformand og træner og sikrer første oprykning til Lolland-Falster-serien i 1967

Arvefjendeopgørene mod Horbelev trak altid mindst 800 tilskuere.

Klubben var i disse år den 4 største på Lolland-Falster, kun overgået af Nakskov, B 1901 og B 1921.

Nyt klubhus med 2 omklædningsrum kunne indvies i 1972 på Orevej.

Samme år indvies det nye Stadion med en pokalkamp mod KB fra 1. division og SB kommer på tipskuponen ved denne lejlighed.

Erik Olsen holder en pause som formand for klubben, men stopper ikke sit engagement og indsamler i 1978 70.000 kroner hos sponsorerne i Stubbekøbing. Pengene bruges til gavekort til 1. holds-spillere efter hver kamp. Måske var det forløberen for professionel fodbold, som endnu ikke var indført i Danmark.

I 1983 begynder det at gå ned af bakke og Erik Olsen bliver igen formand og samler klubben inden han takker af i 1987.

Erik Olsen blev naturligvis klubbens æresmedlem, der altid fulgte Stubbekøbing Boldklub til det sidste, senest som dirigent på klubbens generalforsamling i 2016.

Tak for en mangeårig indsats.

Æret være hans minde.

På vegne af Stubbekøbing Boldklub og Stubbekøbing Boldklubs Venner.
Søren Palle