Klubben

Stubbekøbing Boldklub er Lolland-Falsters ældste fodboldklub stiftet 23. april 1899

Sammenlagt af to klubber. Beviset er fundet af en gammel fane i forbindelse med restaurering af ”Landmanden”.

Vi har begrænset viden om klubbens første år.

Klubbens storhedstid starter i 60-erne. På det tidspunkt flytter en B 1901-er til Stubbekøbing. Det er selvfølgelig forhenværende Blikkenslager Erik Olsen der flytter til byen i forbindelse med sit erhverv. Erik kommer fra et samarbejde med Samson som i mange år prægede B 1901.

Erik kom til en klub der spillede på en ”pløjemark”, der hvor Stadion nu ligger. Man havde ingen omklædningsrum, så hvis man ikke klædte om hjemmefra, kunne omklædning foregå på skolen. Trods de ringe forhold havde man en kæmpe ungdomsafdeling, men det var hårdt for den ene bane (”pløjemarken”) så megen træning foregik mellem bundgarnsnet og bundgarnspæle ved Christians Minde.

Næste kapitel skrives da Hakon Hagbarth flytter til byen og man i 1962 indkalder til ekstraordinær generalforsamling med ét punkt på dagsordenen. Valg af Formand eller ophør af Stubbekøbing Boldklub.

Erik Olsen blev formand, spillerformand og træner. Dengang spillede man i mellemrækken (svarer t. serie 1) Første oprykning til Lolland-Falster-serien sker i 1967

Arvefjendeopgørene mod Horbelev trak altid mindst 800 tilskuere.

Jørgen Svan Olsen bliver træner i 1968 og klubben rykker op i Danmarksserien i 1969. Samme år optræder Stubbekøbing Boldklub på tipskuponen i forbindelse med en pokalkamp mod et divisionshold fra København.

Torben Riva Rasmussen bliver klubbens første landsholdspiller. Klubben var i disse år den 4 største på Lolland-Falster, kun overgået af Nakskov, B 1901 og B 1921.

SB har gennem årene leveret mange spillere til b 1901.

Sammenholdet i klubben og det gode samarbejde med Hakon Hagbarth (Stubbekøbing kommune) gjorde at et nyt klubhus med 2 omklædningsrum kunne indvies i 1972 på Orevej. Samme år indvies det nye Stadion med en pokalkamp mod KB fra 1. division.

Erik Olsen holder en pause som formand for klubben. Nu formand bliver Jørgen Jensen, men Erik stopper ikke sit engagement og indsamler i 1978 70.000 kroner hos sponsorerne i Stubbekøbing. Pengene bruges til gavekort til 1. holds-spillere efter hver kamp. Måske var det forløberen for professionel fodbold, som endnu ikke var indført i Danmark.

I 1983 begynder det at gå ned af bakke og Erik Olsen bliver igen formand og samler klubben inden han takker af i 1987, hvor Alex Jensen bliver ny formand.

Mogens Jensen udtages til OL ligalandsholdet, men brækker armen og får aldrig sin debut.

Lars Hagbarth kommer på Ynglinge-landsholdet .

Claus Jensen kommer på A landsholdet

Anders Due kommer på ligalandsholdet